opc_loader

Menu

Direct 5% korting op je eerste bestelling? Schrijf je nu in en ontvang onze nieuwsbrief en ontvang leuke kortingen!  

Aanmelden
Leeftijdcontrole
Om bij ons te winkelen dien je 18 jaar of ouder te zijn.

Dutch-smart houd zich aan de Nederlandse wet, houd rekening met de wetgeving van het land waar je woont.

Ben je op de hoogte van de wet en ben je 18 jaar of ouder, en ga je daarnaast akkoord met ons cookiebeleid?

Jazeker Nee helaas

9.2 / 10 van 1724 reviews

Nu 19.99% korting op Supplementen, Magic Truffels en Alle kruiden! CODE: NOSTRESS
Nu 19.99% korting op Supplementen, Magic Truffels en Alle kruiden! CODE: NOSTRESS

Precies 2583 jaar geleden gebeurde er iets héél bijzonders. Op 8 april werd toen namelijk in Lumbini, Nepal een van de meest invloedrijke personen ooit geboren: Gautama Boeddha. De filosoof, monnik, meditator, spiritueel leraar én religieus leider wordt wereldwijd vereerd als de grondlegger van het boeddhisme - een religie waarin spiritualiteit, verlichting en bevrijding van de geest centraal staat.

Lees ook: Even alles op een rijtje zetten? Een portie truffels zou kunnen helpen

Gemeenschappelijk doel?

Het zijn kenmerken die veel Dutch-Smarters dicht aan het hart liggen. Veel van onze lezers gebruike namelijk op enige regelmatige basis psychedelische middelen als paddo’s, truffels, LSA, mescaline of ayahuasca. De overeenkomsten zijn namelijk enorm. Zowel psychedelica als het boeddhisme lijken in veel opzichten het gemeenschappelijke doel van bevrijding van de geest te hebben. Niet geheel toevallig wendden veel grote psychedelische denkers uit de jaren zestig zich uiteindelijk tot het boeddhisme, zoals Alan Watts, Aldous Huxley en Jack Kerouac. Stuk voor stuk werden ze op de één of andere manier beïnvloed door hun ervaringen met psychedelische middelen. 

De Amerikaanse boeddhistische leraar Jack Kornfield zei bijvoorbeeld dat LSD 'de geest voorbereidt op het boeddhisme', terwijl Allan Watts beide praktijken beschreef als onderdeel van een alomvattende filosofische zoektocht. Anno 2020 lijkt het boeddhisme populairder dan ooit. De gemiddelde Nederlander heeft op zijn toilet of ergens anders in huis steevast een boeddha staan, of wellicht zelfs een boeddhistisch kunstwerk aan de muur. Er wordt soms gegrapt dat wanneer de huidige wereld zou vergaan en mensen over 2000 jaar de Nederlandse grond zouden onderzoeken, ze ongetwijfeld zouden denken dat we een Boeddhistisch land waren. 

Lees ook: Het bijzondere verhaal van een vrouw die psychedelica gebruikte om te stoppen met roken

Ayahuasca en boeddhisme

Maar in hoeverre kan het boeddhisme worden gecombineerd met het gebruik van psychedelische middelen? Spring Washam, een ervaren boeddhistisch beoefenaar en leraar, onderzocht de combinatie van haar boeddhistische praktijk met een andere spiritueel gebruik: het ceremoniële drinken van ayahuasca, één van de meest psychedelische middelen ter wereld waar we op Dutch-Smart vaker over hebben geschreven. Het was haar verhaal die binnen boeddhistische kringen voor een golf van belangstelling zorgde voor de psychologische en spirituele effecten van psychedelica als LSD, psilocybine en DMT. 

In een interview met Allan Badiner, auteur, activist en redacteur van Zig Zag Zen: Buddhism and Psychedelics, wordt duidelijk hoe beide filosofieën relevanter zijn dan ooit. “Het boeddhisme heeft een eigenschap die het deelt met psychedelica, in die zin dat het veel belang hecht aan het primaat van de geest en aan het aanwezig zijn in het huidige moment”, vertelt hij aan Huffington Post. “De definitie van psychedelisch is geestverruimend of geest-manifesterend, en zowel het boeddhisme als de psychedelische substanties hebben dat gemeen”. 

Het zijn juist deze psychedelische middelen die door veel mensen als een soort ‘gateway-drug’ worden gebruikt naar het boeddhisme. “Wat veel mensen zullen zeggen, is dat ze een psychedelische reis hebben gemaakt en dat ze een plek hebben bereikt die buitengewoon mooi en speciaal was en een non-duaal karakter had; dat de hele wereld voor hen zinvol was en geïntegreerd was; dat ze geïntegreerd waren met de wereld; dat alles leefde. Mensen beschrijven deze bijna oceanische gevoelens van vreugde en verbinding. Ze willen geen praktijk die een chemische afhankelijkheid met zich meebrengt, dus zoeken ze naar manieren om dat gevoel op een duurzamere manier aan te wakkeren”. En die manier luidt vaak boeddhisme. 

Lees ook: Breakthrough: eerste psychedelisch centrum geopend in New York

‘Spirituele versnellers’

Toch zijn er ook tegengeluiden te horen. “Er zijn mensen die volhouden dat psychedelica helemaal geen plaats hebben in het boeddhisme of dharma, terwijl anderen juist vinden dat de twee een geweldige combinatie zijn”, vertelt hij. “Mensen nemen naar eigen invulling een positie in dat spectrum in”. 

Ook Washam geeft toe dat psychedelica in boeddhistische kringen controversieel zijn, maar ontdekte zelf dat middelen zoals ayahuasca als heuse ‘spirituele versnellers’ werken. 'Ik ben nog steeds een boeddhist', klinkt het van zijn kant. Het waren juist de ayahuasca-ceremonies die als een soort ‘ultieme meditatie’ de beoefening van het boeddhisme zouden kunnen verbeteren en persoonlijke inzichten konden verschaffen. 'Door de lens van het dharma kunnen mensen die ayahuasca proberen 'een soort spirituele groei versnellen die we nu op aarde nodig hebben'.